دکترمحمد سریر، آهنگساز و عضو هئیت مدیره خانه موسیقی:
برخی مسئولان، نظارت کیفی را با سانسور اشتباه گرفتهاند
صبا رادمان : برخلاف تهیه کنندگی سینما، درحال حاضر تهیه کنننده موسیقی با دلال موسیقی اشتباه گرفته شده و متاسفانه هیچ نظارت دقیق و اصولی و کارشناسانهای نیز بر این حوزه مهم وجود ندارد. دکتر محمد سریر در گفتوگو با پایگاه خبری فریادگر با بیان این مطلب افزود: درگذشته، تهیه کنندگان متخصصی که به حوزه موسیقی به عنوان فعالیت فرهنگی نگاه میکردند در این کار حضورداشتند اما متاسفانه در حال حاضر عدهای دلال، فعالیت فرهنگی را با دلالی ماشین و دلار و... اشتباه گرفته و همه چیز را درمنوپول خود درآوردهاند.
وی ادامه داد: مشکل اینجاست که هیچ نظارتی بر کارکرد این افراد از سوی دولت نیز وجود ندارد و برخی مسئولان، نظارت کیفی را با سانسور اشتباه گرفتهاند.
سریر با بیان اینکه درجهان، گردش پول در حوزه موسیقی به صدها میلیارد میرسد، تاکید کرد: دلیل این موضوع این است که در دیگر کشورهای جهان، تهیه کننده موسیقی کسی است که به حوزههای موسیقی مسلط باشد و اقتصاد هنر را به شکل خاص بشناسد.
وی افزود: اینجا به جایی صدها میلیارد پول درجهان به سادگی رخ نمیدهد زیرا درآنجا رقابت بین تهیه کنندهها بسیار شدید است و به طور طبیعی اگر کسی در زمینهای تخصص و مهارت دقیقی نداشته باشد مورد استقبال مخاطبان قرار نگرفته و از این عرصه حذف میشود.
عضوهئیت مدیره خانه موسیقی تاکید کرد: آفت تهیه کنندگی موسیقی در ایران این است که به دلیل محدودیتهای اعمال شده، برخی ازدفاتر و حتی بهتر بگویم مغازههای موسیقی بیهیچ تخصص و نگاه کارشناسانهای تنها با هدف درآوردن پول سرشار به واسطه رسانههایی که به شکلهای مختلفی خریداری و در اختیارشان قرار گرفته تبلیغات غیر حرفهای را انجام داده و حتی به قمیت ضایع کردن حق هنرمند، پول سرشاری را از آن خود میکنند.
این آهنگساز اظهار کرد: درچنین شرایط شاهدیم که برخی تهیه کنندهها، همه چیز را در مُنوپول خود درآورده و باعث شدند که روزبه روز شاهد نزول هرچه بیشترسطح کیفی این موضوع مهم (تهیه کنندگی) شویم و مشکل اینجاست که هیچ نهاد مسئولی نیز در قبال این مشکل کیفی خود را موظف به رسیدگی و نظارت کیفی بر آنها نمیداند.
سریر افزود: مسئولان فرهنگی و به ویژه صد وسیما که تنها رسانه تلویزیونی و رادیویی کشور است و در قیاس با کشورهای خارجی، بدون حضور بخش خصوصی به تنهایی در این عرصه حضور دارد باید با نگاه موشکافانه و دقیق تری نسبت به تبلیغات از طریق پخش هر اثر نازل و بدون کیفیتی نظارت کند.
عضو سابق هیات مدیره خانه سینما تاکید کرد: درسینما دیگر تفاوت تهیه کننده و سرمایه گذار مشخص شده و بنابراین هردلال و سرمایه داری، نمیتواند تهیه کننده فیلم شود زیرا در تهیه کنندگی سینما، تخصص از پول ارجح است و سرمایه دار میداند که تنها میتواند سرمایه گذار یک اثر سینمایی باشد نه تهیه کننده.
وی درپایان اظهارامیدواری کرد، درعرصه موسیقی که تا این حد مورد علاقه و پسند مخاطبان هنردوست ایران است و تا این اندازه نیز در بالا رفتن سطح فرهنگی کشور تاثیر دارد نظارت کیفیای حاکم شده و تفاوت دلالی و کسب پول از راه تضعیف حقوق هنرمندان را با تهیه کنندگی هنر والایی چون موسیقی مشخص شود.
وی ادامه داد: مشکل اینجاست که هیچ نظارتی بر کارکرد این افراد از سوی دولت نیز وجود ندارد و برخی مسئولان، نظارت کیفی را با سانسور اشتباه گرفتهاند.
سریر با بیان اینکه درجهان، گردش پول در حوزه موسیقی به صدها میلیارد میرسد، تاکید کرد: دلیل این موضوع این است که در دیگر کشورهای جهان، تهیه کننده موسیقی کسی است که به حوزههای موسیقی مسلط باشد و اقتصاد هنر را به شکل خاص بشناسد.
وی افزود: اینجا به جایی صدها میلیارد پول درجهان به سادگی رخ نمیدهد زیرا درآنجا رقابت بین تهیه کنندهها بسیار شدید است و به طور طبیعی اگر کسی در زمینهای تخصص و مهارت دقیقی نداشته باشد مورد استقبال مخاطبان قرار نگرفته و از این عرصه حذف میشود.
عضوهئیت مدیره خانه موسیقی تاکید کرد: آفت تهیه کنندگی موسیقی در ایران این است که به دلیل محدودیتهای اعمال شده، برخی ازدفاتر و حتی بهتر بگویم مغازههای موسیقی بیهیچ تخصص و نگاه کارشناسانهای تنها با هدف درآوردن پول سرشار به واسطه رسانههایی که به شکلهای مختلفی خریداری و در اختیارشان قرار گرفته تبلیغات غیر حرفهای را انجام داده و حتی به قمیت ضایع کردن حق هنرمند، پول سرشاری را از آن خود میکنند.
این آهنگساز اظهار کرد: درچنین شرایط شاهدیم که برخی تهیه کنندهها، همه چیز را در مُنوپول خود درآورده و باعث شدند که روزبه روز شاهد نزول هرچه بیشترسطح کیفی این موضوع مهم (تهیه کنندگی) شویم و مشکل اینجاست که هیچ نهاد مسئولی نیز در قبال این مشکل کیفی خود را موظف به رسیدگی و نظارت کیفی بر آنها نمیداند.
سریر افزود: مسئولان فرهنگی و به ویژه صد وسیما که تنها رسانه تلویزیونی و رادیویی کشور است و در قیاس با کشورهای خارجی، بدون حضور بخش خصوصی به تنهایی در این عرصه حضور دارد باید با نگاه موشکافانه و دقیق تری نسبت به تبلیغات از طریق پخش هر اثر نازل و بدون کیفیتی نظارت کند.
عضو سابق هیات مدیره خانه سینما تاکید کرد: درسینما دیگر تفاوت تهیه کننده و سرمایه گذار مشخص شده و بنابراین هردلال و سرمایه داری، نمیتواند تهیه کننده فیلم شود زیرا در تهیه کنندگی سینما، تخصص از پول ارجح است و سرمایه دار میداند که تنها میتواند سرمایه گذار یک اثر سینمایی باشد نه تهیه کننده.
وی درپایان اظهارامیدواری کرد، درعرصه موسیقی که تا این حد مورد علاقه و پسند مخاطبان هنردوست ایران است و تا این اندازه نیز در بالا رفتن سطح فرهنگی کشور تاثیر دارد نظارت کیفیای حاکم شده و تفاوت دلالی و کسب پول از راه تضعیف حقوق هنرمندان را با تهیه کنندگی هنر والایی چون موسیقی مشخص شود.
منبع:
فریادگر
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 مهر 1391 - 00:00
افزودن یک دیدگاه جدید