استاد پیشکسوتِ تار نخستین روز جشنواره را ارزیابی میکند
حسین علیزاده: نوازندگان درخشان بودند
موسیقی ما - از روز گذشته – ششم شهریورماه- بخش موسیقی دستگاهیِ دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان فعالیت خودش را در تالار رودکی آغاز کرده است و در روز نخست اساتیدی چون حسین علیزاده، داریوش پیرنیاکان و بهروز همتی به داوری نوازندگی نوجوانان پرداختند.
در همین رابطه «حسین علیزاده» دربارهی ارزیابی از حضورِ نوازندگان گفت: «امروز نوازندگان ساز تار در رده سنی «الف» بسیار درخشان ظاهر شدند و نکته قابل تامل در این دوره این بود که شرکتکنندگان در ردههای سنی «ب» و «ج» نیز عملکرد قابل قبولتری نسبت به سال گذشته داشتند.
«حسین علیزاده» همچنین در خصوص پیشرفت نوازندگان جوان و تاثیرگذاری جشنواره موسیقی جوان گفت: «ما در هر دوره نوازندگانی را داریم که در دوره قبل شرکت داشتهاند و در دوره جدید با انگیزه و تلاش بیشتری شرکت میکنند و جز نفرات برتر جشنواره میشوند؛ اما باید به این نکته هم توجه کنند که وقتی کیفیت نوازندگیشان به حد قابل قبولی میرسد در ادامه روند کاریشان به سمت شیوههایی از موسیقی میروند که یک مقدار از سطح آکادمیک فاصله دارد. به نظرم آن چیزی که دارای ثبات و حائز اهمیت است موسیقی است که امروز آن را میآموزند چرا که جنبههای هنری و جدی موسیقی در این نوع موسیقی خلاصه شده است و هیچ ایرادی ندارد که شیوههای مجلسی را هم یاد بگیرند.»
«بهروز همتی» نیز در ارزیابی کمی و کیفی جشنواره جوان گفت: «در این دوره سطح نوازندگان رشد چشمگیری داشته به طوری که در گروه «الف» ما در دو گروه نفرات برتر را انتخاب کردیم و خوشبختانه در گروه «ج» نیز کیفیت و تعداد شرکتکنندگان قابل قبول بود.»
بهروز همتی همچنین در خصوص نقش جشنواره در موسیقی دستگاهی و دوتار نوازی عنوان کرد: «به طور کلی این جشنواره را بهترین فستیوال موسیقی کشور میدانم چرا که در هر دوره اثرات بسیار خوبی روی آموزش موسیقی کلاسیک ایرانی، غربی و حتی موسیقی محلی میگذارد. به نظرم هماهنگیهای خوب دبیر جشنواره باعث شده که این جشنواره در سطح بسیار خوبی برگزار شود.»
در همین رابطه «حسین علیزاده» دربارهی ارزیابی از حضورِ نوازندگان گفت: «امروز نوازندگان ساز تار در رده سنی «الف» بسیار درخشان ظاهر شدند و نکته قابل تامل در این دوره این بود که شرکتکنندگان در ردههای سنی «ب» و «ج» نیز عملکرد قابل قبولتری نسبت به سال گذشته داشتند.
«حسین علیزاده» همچنین در خصوص پیشرفت نوازندگان جوان و تاثیرگذاری جشنواره موسیقی جوان گفت: «ما در هر دوره نوازندگانی را داریم که در دوره قبل شرکت داشتهاند و در دوره جدید با انگیزه و تلاش بیشتری شرکت میکنند و جز نفرات برتر جشنواره میشوند؛ اما باید به این نکته هم توجه کنند که وقتی کیفیت نوازندگیشان به حد قابل قبولی میرسد در ادامه روند کاریشان به سمت شیوههایی از موسیقی میروند که یک مقدار از سطح آکادمیک فاصله دارد. به نظرم آن چیزی که دارای ثبات و حائز اهمیت است موسیقی است که امروز آن را میآموزند چرا که جنبههای هنری و جدی موسیقی در این نوع موسیقی خلاصه شده است و هیچ ایرادی ندارد که شیوههای مجلسی را هم یاد بگیرند.»
«بهروز همتی» نیز در ارزیابی کمی و کیفی جشنواره جوان گفت: «در این دوره سطح نوازندگان رشد چشمگیری داشته به طوری که در گروه «الف» ما در دو گروه نفرات برتر را انتخاب کردیم و خوشبختانه در گروه «ج» نیز کیفیت و تعداد شرکتکنندگان قابل قبول بود.»
بهروز همتی همچنین در خصوص نقش جشنواره در موسیقی دستگاهی و دوتار نوازی عنوان کرد: «به طور کلی این جشنواره را بهترین فستیوال موسیقی کشور میدانم چرا که در هر دوره اثرات بسیار خوبی روی آموزش موسیقی کلاسیک ایرانی، غربی و حتی موسیقی محلی میگذارد. به نظرم هماهنگیهای خوب دبیر جشنواره باعث شده که این جشنواره در سطح بسیار خوبی برگزار شود.»
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 شهریور 1397 - 11:11
افزودن یک دیدگاه جدید