در هفدهمین روز جشنوارۀ ملی موسیقی جوان مطرح شد
علیاکبر شکارچی: شرکتکنندگان کم سنتر، شگفتزدهام کردند
موسیقی ما - در بخش موسیقی نواحی ایران، موسیقی لرستان در هفدهمین روز جشنواره، شرکتکنندگان در بخش کمانچه، سُرنا، دُهُل و تمبک در مقابل هیئت داوران استادان علیاکبر شکارچی، فرج علیپور و رضا پرویززاده به رقابت با یکدیگر پرداختند.
«رضا پرویززاده» در خصوص کیفیت اجرايی سه ردۀ سنی گفت: «در بخش کمانچه، گروه سنی الف نسبت به دیگر گروهها بهتر بود. از گروه سنی ج انتظار بیشتری داشتم و انتظار میرود تعدادشان بیشتر از این باشد. دو شرکتکننده برای ساز سُرنا داشتيم. یکی از شرکتکنندگان بسیار خوب بود، چه از نظر تکنیک و چه از نظر موزیکالیته. برای بخش موسیقی لری شرکتکننده آواز نداشتیم. آواز نخستین نقطهای است که در هر منطقه تحت تأثیر قرار میگیرد. بسياری امروزه به سمت موسیقی پاپ گرايش پیدا میکنند، شاید علت این باشد. علاقه دارند که کار جدیدی انجام دهند و برای همین از حوزۀ موسیقی نواحی خارج میشوند.»
این داور به شرکتکنندگان توصیه کرد: «استادان باتجربه در منطقه حضور دارند و منابع ضبطشدۀ غنی نیز وجود دارد. کسی که علاقهمند باشد میتواند از آنها استفاده کند. بهترین کار حفظ ارتباط با استادان است. میتوانند به صورت حضوری از وجودشان بهره ببرند و یا از آثار موجود استفاده کنند. باید بيشتر تجربه کسب کنند و از منابع صوتی بهخوبی بهره ببرند.»
«علیاکبر شکارچی» دربارۀ کیفیت اجراهای سه گروه سنی توضیح داد: «بسیار خوشحالکننده است که گروه الف در ساز کمانچه و سُرنا عالی ظاهر شدند. زیبانوازی آنها از گروه سنی ج بهتر بود. مانند فردی که سالها نوازنده بوده مینواختند. هرچه به گروه سنی ب و ج نزدیکتر میشویم به جز چند نفری که استثنا هستند، کیفیت کاهش پیدا میکند. این امر به طور حتم علتهایی دارد. اما شرکتکنندگان کم سنتر، شگفتزدهام کردند. آنها به بلوغ سنی بالای نوازندگی رسیدهاند. یک دختر لری در گروه سنی ب به زیبایی کمانچهنوازی کرد. کمتر روی صحنه حاضر شدهاند و یا اصلاً تجربه اجرای صحنهای ندارند. شرايط برایشان فراهم نیست. همچنین چون خودشان و خانوادههایشان دورنمایی خوبی نمیبينند و فکر میکنند اگر هنر شغلشان باشد، آیندۀ خوبی نخواهند داشت، در نتیجه کمتر به شرکت در جشنواره تمایل پیدا میکنند. در سنین کم میبینیم که بسیار پرانگیزه هستند اما وقتی سنین بالاتر را بررسی میکنیم پژمردهتر شدهاند. با بالاتر رفتن ترس از شکست برایشان به وجود میآید. کسانی که بسیار توانا هستند نیز خودشان را در حد شرکت در جشنواره نمیبینند. مهمترین دلیل شاید این باشد که با شرکت در جشنواره جایگاهی که برای خود متصور هستند، تغییر کند.
شكارچی در پایان گفت: «در دورههایی موسیقیهای اقوام مهم محسوب نمیشد اما امروزه به این مردم و موسیقیشان توجه میشود. جامعهای که موسیقی اقوام خود را نشناسد از رشد و تعالی باز میماند. امروز که فرصت بیان این موسیقی پدید آمده باید در جهت پیشرفت گام برداشت. امیدوارم این مسیر هر روز هموارتر شود. شرکتکنندگان خانم ما از لرستان بسيار کم هستند. باید بررسی شود چه عوامل ضدّ فرهنگی وجود دارد که رشد فرهنگ را تا این اندازه کُند میکند.»
«فرج علیپور» نیز آثار اجرایی این جشنواره را چنین ارزیابی کرد: «بیشتر شرکتکنندگان در بخشی مینوازند که قدرتمند هستند، نه در بخشی که از آنها خواسته شده است. در آینده به آنها گفته میشود که چه باید اجرا کنند و برای جشنوارۀ سالهای بعد رپرتوار مشخص میشود. کمانچه ساز سختی است و در لرستان نسبت به استانهای دیگر با کیفیت خوبی نواخته میشود. در استانهای دیگر نوازندۀ کمانچه کمتری داریم. کسانی که سن بالاتری دارند باید نسبت به افرادی که سن کمتری دارند، بهتر بنوازند. معمولاً این افراد خودشان نواختن کمانچه را آموختهاند. در سن پایین یادگیری بهخوبی انجام میشود، هرچه سن بالاتر برود به خاطر مشغلههای ذهنی یادگیری کمتر میشود. باید تا سنشان کم است تشویق شوند و تحت آموزش قرار بگیرند تا ما در آینده نوازندگان خوبی داشته باشیم. نوازندگی در حال حاضر برای این افراد یک کار دلی است و به عنوان منبع درآمد حساب نمیشود به آن نگاه کرد. با وجود تمامی این مسائل تعداد علاقهمندان بیشتر شده است و به هر نحوی تلاش میکنند.»
این موزیسین موسیقی نواحی، موسیقی لرستان را در مسیر پیشرفت دانست و اشاره کرد: «امروزه موزیسینهای جوان بیشتر تلاش میکنند، اما بههیچوجه حمایت نمیشوند. فقط مردم حامی آنها هستند. با وجود سختی مجوز گرفتنها و بسیاری از ممیزیها باز هم کنسرت خود را برگزار میکنند.»
یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی، با مشارکت گستردۀ استادان برجستۀ موسیقی کشور، و با حضور 500 نوازنده و خوانندۀ جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی و همکاری بنیاد رودکی، از 8 تا 26 شهریور ماه سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در 27 شهریور ماه در تالار وحدت، برگزار خواهد شد.
«رضا پرویززاده» در خصوص کیفیت اجرايی سه ردۀ سنی گفت: «در بخش کمانچه، گروه سنی الف نسبت به دیگر گروهها بهتر بود. از گروه سنی ج انتظار بیشتری داشتم و انتظار میرود تعدادشان بیشتر از این باشد. دو شرکتکننده برای ساز سُرنا داشتيم. یکی از شرکتکنندگان بسیار خوب بود، چه از نظر تکنیک و چه از نظر موزیکالیته. برای بخش موسیقی لری شرکتکننده آواز نداشتیم. آواز نخستین نقطهای است که در هر منطقه تحت تأثیر قرار میگیرد. بسياری امروزه به سمت موسیقی پاپ گرايش پیدا میکنند، شاید علت این باشد. علاقه دارند که کار جدیدی انجام دهند و برای همین از حوزۀ موسیقی نواحی خارج میشوند.»
این داور به شرکتکنندگان توصیه کرد: «استادان باتجربه در منطقه حضور دارند و منابع ضبطشدۀ غنی نیز وجود دارد. کسی که علاقهمند باشد میتواند از آنها استفاده کند. بهترین کار حفظ ارتباط با استادان است. میتوانند به صورت حضوری از وجودشان بهره ببرند و یا از آثار موجود استفاده کنند. باید بيشتر تجربه کسب کنند و از منابع صوتی بهخوبی بهره ببرند.»
«علیاکبر شکارچی» دربارۀ کیفیت اجراهای سه گروه سنی توضیح داد: «بسیار خوشحالکننده است که گروه الف در ساز کمانچه و سُرنا عالی ظاهر شدند. زیبانوازی آنها از گروه سنی ج بهتر بود. مانند فردی که سالها نوازنده بوده مینواختند. هرچه به گروه سنی ب و ج نزدیکتر میشویم به جز چند نفری که استثنا هستند، کیفیت کاهش پیدا میکند. این امر به طور حتم علتهایی دارد. اما شرکتکنندگان کم سنتر، شگفتزدهام کردند. آنها به بلوغ سنی بالای نوازندگی رسیدهاند. یک دختر لری در گروه سنی ب به زیبایی کمانچهنوازی کرد. کمتر روی صحنه حاضر شدهاند و یا اصلاً تجربه اجرای صحنهای ندارند. شرايط برایشان فراهم نیست. همچنین چون خودشان و خانوادههایشان دورنمایی خوبی نمیبينند و فکر میکنند اگر هنر شغلشان باشد، آیندۀ خوبی نخواهند داشت، در نتیجه کمتر به شرکت در جشنواره تمایل پیدا میکنند. در سنین کم میبینیم که بسیار پرانگیزه هستند اما وقتی سنین بالاتر را بررسی میکنیم پژمردهتر شدهاند. با بالاتر رفتن ترس از شکست برایشان به وجود میآید. کسانی که بسیار توانا هستند نیز خودشان را در حد شرکت در جشنواره نمیبینند. مهمترین دلیل شاید این باشد که با شرکت در جشنواره جایگاهی که برای خود متصور هستند، تغییر کند.
شكارچی در پایان گفت: «در دورههایی موسیقیهای اقوام مهم محسوب نمیشد اما امروزه به این مردم و موسیقیشان توجه میشود. جامعهای که موسیقی اقوام خود را نشناسد از رشد و تعالی باز میماند. امروز که فرصت بیان این موسیقی پدید آمده باید در جهت پیشرفت گام برداشت. امیدوارم این مسیر هر روز هموارتر شود. شرکتکنندگان خانم ما از لرستان بسيار کم هستند. باید بررسی شود چه عوامل ضدّ فرهنگی وجود دارد که رشد فرهنگ را تا این اندازه کُند میکند.»
«فرج علیپور» نیز آثار اجرایی این جشنواره را چنین ارزیابی کرد: «بیشتر شرکتکنندگان در بخشی مینوازند که قدرتمند هستند، نه در بخشی که از آنها خواسته شده است. در آینده به آنها گفته میشود که چه باید اجرا کنند و برای جشنوارۀ سالهای بعد رپرتوار مشخص میشود. کمانچه ساز سختی است و در لرستان نسبت به استانهای دیگر با کیفیت خوبی نواخته میشود. در استانهای دیگر نوازندۀ کمانچه کمتری داریم. کسانی که سن بالاتری دارند باید نسبت به افرادی که سن کمتری دارند، بهتر بنوازند. معمولاً این افراد خودشان نواختن کمانچه را آموختهاند. در سن پایین یادگیری بهخوبی انجام میشود، هرچه سن بالاتر برود به خاطر مشغلههای ذهنی یادگیری کمتر میشود. باید تا سنشان کم است تشویق شوند و تحت آموزش قرار بگیرند تا ما در آینده نوازندگان خوبی داشته باشیم. نوازندگی در حال حاضر برای این افراد یک کار دلی است و به عنوان منبع درآمد حساب نمیشود به آن نگاه کرد. با وجود تمامی این مسائل تعداد علاقهمندان بیشتر شده است و به هر نحوی تلاش میکنند.»
این موزیسین موسیقی نواحی، موسیقی لرستان را در مسیر پیشرفت دانست و اشاره کرد: «امروزه موزیسینهای جوان بیشتر تلاش میکنند، اما بههیچوجه حمایت نمیشوند. فقط مردم حامی آنها هستند. با وجود سختی مجوز گرفتنها و بسیاری از ممیزیها باز هم کنسرت خود را برگزار میکنند.»
یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی، با مشارکت گستردۀ استادان برجستۀ موسیقی کشور، و با حضور 500 نوازنده و خوانندۀ جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی و همکاری بنیاد رودکی، از 8 تا 26 شهریور ماه سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در 27 شهریور ماه در تالار وحدت، برگزار خواهد شد.
تاریخ انتشار : شنبه 25 شهریور 1396 - 15:37
افزودن یک دیدگاه جدید